سردرد و زنان: هورمون ها چه ارتباطی با آن دارند؟

سردرد بد می تواند روز کاری شما را خراب کند، روابط شما را با اعضای خانواده تیره و تار کند و بر توانایی شما برای ورزش تاثیر بگذارد. در ایالات متحده، سردرد باعث 112 میلیون روز بیماری در سال می شود. در حالی که یک سوم جمعیت دچار سردرد می شوند، زنان بیشتر از مردان رنج می برند.

تغییر در هورمون ها می تواند یکی از دلایلی باشد که زنان بیشتر از مردان سردرد دارند.

این محرک های سردرد مرتبط با هورمون عبارتند از:

• قاعدگی
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی
  • شیردهی
  • یائسگی

چرا هورمون؟

استروژن مسئول رشد و تنظیم سیستم تولید مثل زنان است. سردرد می تواند هر زمان که نوسانی در سطح استروژن وجود داشته باشد، از جمله زمانی که سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی شما کاهش می یابد، ایجاد شود. زنان همچنین ممکن است در حوالی شروع یائسگی و زمانی که تحت عمل هیسترکتومی قرار می گیرند سردرد بیشتری را تجربه کنند.

سردردهای مرتبط با قاعدگی

دختران و پسران قبل از بلوغ به یک میزان سردرد می گیرند. با این حال، پس از رسیدن به بلوغ و شروع چرخه قاعدگی در دختران بیشتر اتفاق می‌افتد و سردرد تنها پس از یائسگی کاهش می‌یابد.

برای اینکه ببینید آیا چرخه قاعدگی شما بر سردرد شما تأثیر می گذارد، سعی کنید تقویمی داشته باشید تا زمان شروع علائم را پیگیری کنید. در صورت مشاهده یک الگو، پزشک شما ممکن است بتواند برخی از پیشگیری ها و درمان ها مانند:

• شروع داروها قبل از شروع چرخه قاعدگی ماهانه برای کمک به کاهش درد سردرد
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری خوراکی یا استفاده از درمان جایگزین هورمونی، که ممکن است برای برخی از بیماران مفید باشد، اما نه همه
  • در برخی موارد، اگر درد شدید باشد، چرخه قاعدگی را با کمک دارو قطع کنید

آیا میگرن دارم یا سردرد تنشی؟

شایع ترین انواع سردرد برای زنان سردرد تنشی و میگرن است. سردردهای تنشی معمولاً به عنوان احساس نواری در اطراف سر توصیف می شوند، اما اگر تا به حال احساس ضربان و تپش در سر خود کرده اید، ممکن است سردرد میگرنی را تجربه کرده باشید.

علائم سردرد میگرنی

• معمولاً 4 تا 72 ساعت طول می کشد (این شامل علائم قبل و بعد از سردرد است)
  • لکه ها یا خطوط زیگزاگ در بینایی (فقط در بین 15 تا 25 درصد از مبتلایان به سردرد)
  • درد در یک طرف سر (15 درصد بیماران ممکن است در هر دو طرف درد داشته باشند)
  • درد با فعالیت بدنی بدتر می شود
  • حساسیت به نور، صدا یا بو
  • حالت تهوع و/یا استفراغ (بیماران مبتلا به سردردهای تنشی معمولاً حالت تهوع ندارند)

گزینه های درمان سبک زندگی

ممکن است لازم باشد برای کمک به مدیریت  علائم سردرد میگرنی ، تغییراتی در شیوه زندگی خود در نظر بگیرید  . از محرک های شناخته شده ای مانند الکل و استرس اجتناب کنید و حتماً هیدراته، هیدراته و هیدراته کنید! (شما باید هر روز 1.5 تا 2 لیتر آب بنوشید.) اگر مصرف کافئین شما بر الگوی خواب شما تأثیر می گذارد، مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید. در نهایت،  خواب  – هم کیفیت و هم کمیت برای یک زندگی سالم و بدون میگرن بسیار مهم هستند. نکته کلیدی این است که با زمان خواب، بیداری و وعده غذایی خود سازگار بمانید.

فیزیوتراپی، به ویژه در اطراف گردن و شانه ها، می تواند در کاهش سفتی عضلات که می تواند باعث  سردرد تنشی شود، بسیار مفید باشد . رفتار درمانی و تمرینات تمدد اعصاب نیز می تواند به کاهش استرس برای درمان سردرد کمک کند.

اگر اقدامات اصلاح سبک زندگی شکست خورد، به پزشک مراجعه کنید.

میگرن و همچنین سردردهای تنشی را می توان مدیریت کرد و به شما امکان می دهد از فعالیت های روزمره خود لذت ببرید. درک اینکه هورمون‌ها چگونه بر شما تأثیر می‌گذارند و چگونه می‌توانند باعث میگرن یا سردرد شوند، اولین قدم برای یافتن گزینه‌های درمانی است که برای شما مفید است.

منبع : https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/headaches-and-women-what-do-hormones-have-to-do-with-it

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید