پیشگیری از سرطان سینه: چگونه خطر ابتلا را کاهش دهیم

پیشگیری از سرطان سینه: چگونه خطر ابتلا را کاهش دهیم

پیشگیری از سرطان سینه با عادات سالم شروع می شود - مانند محدود کردن الکل و فعالیت بدنی. بیاموزید که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه چه کاری می توانید انجام دهید.


اگر نگران ابتلا به سرطان سینه هستید، ممکن است تعجب کنید که برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید. شما نمی توانید برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را تغییر دهید. اما شما می‌توانید سبک زندگی خود را برای کاهش خطر تغییر دهید.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه چه کنم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را حتی در افرادی که در معرض خطر قرار دارند، کاهش دهد. برای کاهش خطر:

  • الکل را محدود کنید یا از آن دوری کنید

ایمن ترین کار این است که الکل ننوشید. اما اگر آن را می نوشید، در حد اعتدال از آن لذت ببرید. هرچه الکل بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. به طور کلی، زنان نباید بیش از یک نوشیدنی در روز مصرف کنند. حتی مقادیر کم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. یک نوشیدنی حدود 12 اونس آبجو، 5 اونس شراب، یا 1.5 اونس الکل تقطیر شده 80 انس است.

  • در وزن سالم بمانید

از یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا وزن شما سالم است یا خیر. اگر چنین است، برای حفظ آن وزن کار کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چگونه این کار را انجام دهید. مراحل ساده ممکن است کمک کند. مراقب اندازه سهم خود باشید سعی کنید کالری کمتری مصرف کنید. و به آرامی میزان تمرینی که انجام می دهید را افزایش دهید.

  • فعال شدن

فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید که به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند. پس سعی کنید بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید. بیشتر بزرگسالان سالم باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی متوسط ​​داشته باشند. یا سعی کنید حداقل 75 دقیقه ورزش هوازی شدید در هفته داشته باشید. ورزش هوازی باعث می شود قلب شما به حرکت در بیاید. برخی از نمونه ها پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن و شنا هستند. همچنین سعی کنید حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی انجام دهید.

  • شیر دادن

اگر بچه دارید، تغذیه با شیر مادر ممکن است در پیشگیری از سرطان سینه نقش داشته باشد. هر چه مدت بیشتری شیر می دهید، اثر محافظتی آن بیشتر می شود.

  • هورمون درمانی را بعد از یائسگی محدود کنید

هورمون درمانی ترکیبی از استروژن و پروژسترون استفاده می کند. ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی صحبت کنید. ممکن است بتوانید علائم خود را با درمان ها و داروهایی که از هورمون استفاده نمی کنند مدیریت کنید. اگر تصمیم دارید که فواید هورمون درمانی کوتاه مدت بیشتر از خطرات آن است، از کمترین مقداری که برای شما مفید است استفاده کنید. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بخواهید مدت زمان مصرف هورمون ها را پیگیری کنند.

مطالعات نشان می دهد که استروژن به تنهایی در افرادی که هیسترکتومی کرده اند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. استروژن با افزایش اندکی در خطر لخته شدن خون و سکته مرتبط است.

  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید

برخی تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. تنفس دود سیگار فرد دیگری نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به کمک نیاز به ترک سیگار دارید، با یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند؟

خوردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. همچنین ممکن است احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادی که رژیم مدیترانه ای دارند ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه، به ویژه پس از یائسگی داشته باشند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی تمرکز دارد. این شامل میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل است. افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، چربی های سالم مانند روغن زیتون فوق بکر را به جای کره ترجیح می دهند. و به جای گوشت قرمز ماهی می خورند.

یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید. و وزن سالم یک عامل کلیدی در کمک به پیشگیری از سرطان سینه است.

آیا ارتباطی بین قرص های ضد بارداری و سرطان سینه وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انواع هورمونی پیشگیری از بارداری خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اینها شامل قرص های ضد بارداری و دستگاه های داخل رحمی (IUD) هستند که هورمون ها را آزاد می کنند. اما خطر بسیار کوچک است. و پس از توقف استفاده از داروهای هورمونی ضد بارداری کاهش می یابد.

با یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های کنترل بارداری خود صحبت کنید. متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند مزایا و خطرات را بسنجید. مزایای قرص های ضد بارداری عبارتند از:

  • کنترل خونریزی قاعدگی
  • جلوگیری از بارداری ناخواسته
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان آندومتر و سرطان تخمدان.

چه کار دیگری از من ساخته است؟

اگر متوجه تغییراتی در ظاهر یا احساس سینه خود شدید، فوراً به یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. به عنوان مثال، اگر احساس کردید یک توده جدید دارید یا تغییرات پوستی را مشاهده می کنید، معاینه شوید. و از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه زمانی ماموگرافی و سایر آزمایشات غربالگری را بر اساس سابقه پزشکی خود شروع کنید.

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. این می تواند به دلیل مواردی مانند داشتن سابقه خانوادگی بیماری یا برخی تغییرات ژنی باشد. اگر متخصص مراقبت های بهداشتی به شما بگوید که خطر شما بیشتر است، ممکن است به شما توصیه شود اقداماتی مانند:

  • مشاوره و آزمایش ژنتیک.
  • معاینه پستان مکرر.
  • آزمایش های غربالگری سرطان سینه در سنین پایین تر.
  • داروها یا جراحی برای پیشگیری از سرطان سینه.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید